Pengikut

SYAIR

Buang pemisah kongsi nikmat

Rabu, 13 Julai 2011

TLDM : Latihan dan Kerjasama

Untuk menjadikan TLDM sebagai sebuah pasukan yang kompeten dan berwibawa adalah satu perkara yang bukan mudah untuk dilaksanakan. Departmen Peperangan diberi tanggungjawab untuk membangun dan menyelia prosedur dan doktrin peperangan armada.

Penyediaan aset armada termasuk modal insan menjadi keutamaan yang tidak ada kompromi sebelum mereka boleh keluar beroperasi di laut lepas. Justeru untuk memastikan dua elemen utama ini berfungsi sepenuhnya beberapa siri aktiviti terlebih dahulu dilaksanakan seperti Latihan Pre Joining, Shakedown, Workup, Operational Readiness Evaluation, Pemeriksaan Tahunan dan lain-lain. Latihan Intra TLDM seperti OSTEX, PERANG PANGKOR, KERISMAS, JERONG EMAS, NAGA EMAS dan lain-lain adalah medan evaluasi bagi memastikan doktrin dan taktikal baharu peperangan diuji cuba keberkesanannya.

Latihan-latihan Bersama seperti ANGSA (TUDM), BELANGKAS (TDM), HALILINTAR (TUDM/TDM), PAHLAWAN (TUDM/TDM) dan lain-lain terus diberi keutamaan bagi memastikan ketiga-ketiga perkhidmatan ini boleh bekerjasama untuk memastikan ruang udara dan laut negara diberi pertahanan mapan.

Hubungan dan kerjasama dengan Tentera Laut negara-negera luar juga turut menjadi agenda penting TLDM dengan mengadakan pelbagai kombinasi latihan seperti EX- BERSAMA LIMA (FPDA), MALINDO JAYA , MALINDO DARSASA (Indonesia), MALAPURA (Singapura), THALAY LAUT (Thailand), HORNBILL (Brunei), PHIMAL (Filipina), CARAT, PENYU TRIDENT, PASKAL SEAL (US) dan banyak lagi diatur silih berganti saban tahun.



...mmm.. penah dengar hubby terlibat dalam latihan PANGKOR, KERISMAS dan CARAT je la setakat ni..

Tiada ulasan:

Ya Hanana

Kena tahu juger la sesikit