Pengikut

SYAIR

Buang pemisah kongsi nikmat

Khamis, 20 Disember 2012

Saat2 akhir..

Setelah lebih 10 tahun bertugas di sini.. banyak cerita.. pahit manis.. bengong2 gi walk-in i/view.. lihat opis begitu luas & lapang.. lantas memulakan kerjaya sbg kerani sambilan sehingga dilantik kep jawatan sekarang.. dgn keadaan opis yg sgt sendat kini.. antara faktor agensi perlu berpindah lokasi..
Lokasi opis baru.. balik ke bangunan mula2 agensi ni beroperasi.. di PWTC.. 1/1/2013.. tarikh rasmi segala urusan rasmi dilakukan di dlm bgnan tsbt..

Jumaat, 14 Disember 2012

1.2.34H

;)

1 Safar 1434H.. Ada korang sedar?!!.. Tu pun WN tau dari kengkawan yang update status kat FB.. Hrmm..  rasa2nya ramai tak yang melangsungkan pernikahan ramai2 pada hari ni ye..

Khamis, 13 Disember 2012

Pindah weiiii

Sedang mengemas2 sblm bpindah opis minggu depan
Sent from my Android.

ummmppmmuaahh

Selasa, 11 Disember 2012

IKHLAS KE AKU??

;)
Dapat kata2 ni dr FB
hati memang mengiyakan kebenaran kata2 di bawah;

Lalu WN update status di FB dengan 'wording' seperti di bawah;

Tapi dalam hati ni kekadang berharap ikhlas aku bersedekah itu memperolehi GANJARAN dariNya.. Terpakaikah ikhlas itu?

Menanti2 juga ada yang berpengetahuan atau mungkin sedikit ilmu meninggalkan ulasan di akaun FB WN..
tapi ramai 'like' tanpa ulasan

Dua tiga hari lepas tu.. tanpa dicarik.. WN terbaca status rakan FB yang 'share' perkara seperti ini;

 Sejauh mana tahap keikhlasan kita?
Tahap keikhlasan seseorang hamba itu berkait dengan darjatnya disisi ALLAH


Rumusan : Ikhlas WN kat tahap PEDAGANG.. ye ke?!!! (sendiri bagi.. bole la.. hu3x)
jawapan 'klise' WN.. perlahan-lahan kayuh la.. 
banyak lagi usaha kena untuk perbaiki dan bersihkan hati
Ya Allah.. terlalu jauh rupanye nak mendapatkan tempat disisiMu..

Rabu, 5 Disember 2012

Big baby Umi


Acara wajib setiap hari lepas mandi sekarang nih..
Nak baby-baby Umi
maksudnya.. soh Umi kendong Lutfi cam newborn baby..
Hi3x.. Umi dapat idea supaya tak berkejar-kejaran dan tidak terjerit-jerit memanggil Lutfi
Kekdah memujuk utk menyenangkan Umi
tak terkejar2 lagi untuk menyiapkan Lutfi
Yer la kan.. baby mana pandai larik2.. diam je kan pakaikan ape je
paling2 nangis je kan!!!
(tak leh tengok muka Lutfi 'acting' cam baby.. nak tergelak pun ada.. tapi gelak dalam hati je.. 
kang tak menjadi lak kekdah ni)
he heh

Rabu, 28 November 2012

Bertuah nye anak bujang!!!

;)

Umi sedang membayangkan... 15 tahun ke hadapan..
gambar budak remaja lelaki & pompuan yang beraksi macam gambar kat bawah ni..
Jika mak bapak dak pompuan tu tertengok gambar depa berdua dalam FB (ada lagi ke masa tu?)
Mau depa datang serang umah kami
kalo tak disaman nye.. mau depa soh kami cepat2 langsungkan MAJLIS..
hu3x.. mintak SIMPANG..

Gambar ni telah di 'upload' oleh JIRAN kami di FB..
diambil di rumah PENGASUH Lutfi..
Gediknyer anak bertuah ku

Komen Abah Lutfi : Hrmm.. pandai anak abah.. bagus taste dia... kena start menyimpan sikit2 ni.. takut tak cukup duit hantaran nanti

Aisehhhh!!! Abah lak yang lebey2x

Isnin, 26 November 2012

Berapa ekor?

;)

How many horses can you see...

Sabtu, 17 November 2012

In Syaa ALLAH..

Isnin, 22 Oktober 2012

IBADAH - KORBAN


;)

Dari google


N3 sempena menyambut Hari Raya Haji / Korban.. Untuk makluman WN sendiri dan sesiapa yg ingin baca..

Mengerjakan korban mengikut sunah

Oleh : Mohd. Yaakub bin Mohd. Yunus

ULAMA ahli sunnah wal jamaah telah menetapkan satu kaedah asas dalam menentukan sama ada amal ibadah kita diterima atau ditolak Allah. Adalah penting bagi kita untuk benar-benar memahami kaedah asas ini agar kita tidak melakukan amalan yang sia-sia kerana ia tidak diterima Allah.

Kaedah yang dimaksudkan oleh penulis adalah amal ibadah tersebut hendaklah dikerjakan semata-mata ikhlas kerana Allah dan mengikuti (ittiba’) sunah Nabi s.a.w.

Firman Allah s.w.t: Dialah yang telah mentakdirkan adanya mati dan hidup (kamu) untuk menguji dan menzahirkan keadaan kamu, siapakah antara kamu yang lebih baik amalnya dan Dia Maha Berkuasa (membalas amal kamu) lagi Maha Pengampun (bagi orang- orang yang bertaubat). (al-Mulk: 2)

Menurut Fudhail bin ‘Iyaadh r.a, “Maksud ‘amalan yang lebih baik’ ialah yang paling ikhlas dan paling benar. Mereka bertanya: Wahai Ali (nama gelaran untuk Fudhail bin ‘Iyaadh)! Apakah yang dimaksudkan dengan paling benar dan yang paling ikhlas? Jawab Fudhail: Sesungguhnya amal itu apabila dikerjakan dengan ikhlas tetapi tidak benar, nescaya tidak akan diterima dan apabila amal itu dikerjakan dengan benar tetapi tidak ikhlas, juga tidak akan diterima sehingga amal itu dikerjakan dengan ikhlas dan benar. Yang dimaksudkan dengan ikhlas ialah amal itu kerana Allah dan yang dimaksudkan dengan benar ialah amal itu di atas dasar sunah.”

Tambahan pula Rasulullah s.a.w. ialah contoh teladan terbaik kepada seluruh umat Islam. Ini dijelaskan sebagaimana firman Allah: Demi sesungguhnya, adalah bagi kamu pada diri Rasulullah itu contoh ikutan yang baik, iaitu bagi orang yang sentiasa mengharapkan (keredaan) Allah dan (balasan baik) hari akhirat, serta ia pula menyebut dan mengingati Allah banyak-banyak (dalam masa susah dan senang). (al-Ahzaab: 21)
Oleh itu, sewajarnya dalam melaksanakan ibadah korban bersempena dengan perayaan Aidiladha ini, kita berusaha sedaya upaya mencontohi sunah Baginda seperti berikut:

* Waktu perlaksanaan ibadah korban.

Menyembelih binatang korban hanya boleh dilaksanakan setelah selesai solat Hari Raya Aidiladha dan berlanjutan sehingga akhir hari Tasyriq, iaitu tiga hari selepas solat Hari Raya Aidiladha. Oleh itu, penyembelihan haiwan korban boleh dilaksanakan pada 10, 11, 12 dan 13 Zulhijjah.
Sabda Rasulullah: Sesungguhnya perkara pertama yang kita mulakan pada hari ini (Aidiladha) ialah kita solat kemudian menyembelih (bintang korban). Oleh itu, sesiapa yang melakukan sebegitu dia telah menepati sunah kami. Sesiapa yang menyembelih sebelum solat, sesungguhnya sembelihan itu hanyalah menjadi daging untuk diberikan kepada keluarganya (sedekah) bukan termasuk binatang korban. (riwayat Muslim di dalam Sahihnya no: 1961)

Sabda Rasulullah lagi, “Seluruh hari Tasyriq merupakan waktu penyembelihan”. (riwayat Ahmad di dalam Musnadnya no: 16151).
* Haiwan korban tersebut tidak memiliki kecacatan.

Hendaklah dipastikan haiwan yang hendak dikorbankan itu adalah dari jenis baka yang baik serta tidak memiliki kecacatan seperti buta, tempang, kurus, tanduk patah, telinga terkoyak, lemah dan penyakit lain.
Sabda Rasulullah: Empat jenis binatang yang tidak dibolehkan dalam ibadah korban: Buta sebelah matanya yang jelas butanya, sakit yang jelas sakitnya, tempang yang jelas bengkoknya, tidak berdaya berjalan dan yang tidak mempunyai lemak (kurus). (riwayat Abu Daud dalam Sunannya no: 2420).

* Tidak menggunting rambut dan memotong kuku. (WN baru tahu tentang ini)

Bagi mereka yang ingin melaksanakan ibadah korban, dia tidak boleh menggunting rambut dan memotong kukunya semenjak dari 1 Zulhijjah sehingga dia melaksanakan ibadah tersebut.

Sabda Rasulullah: Jika telah masuk 10 hari pertama bulan Zulhijjah dan salah seorang antara kamu semua ingin menyembelih korban, janganlah memotong rambut dan kukunya walau sedikit. (riwayat Muslim di dalam Sahihnya no: 1977).

Larangan memotong rambut ini termasuk juga mencabut mahupun mencukur atau apa-apa cara yang boleh menghilangkan segala jenis rambut dan bulu di badan.

Bagi mereka yang sengaja mahupun tidak sengaja memotong kuku ataupun rambut sebelum melaksanakan ibadah korban, memadai dia memohon keampunan kepada Allah dengan bersungguh-sungguh. Dia tidak dikenakan fidyah (tebusan atau denda).

* Seekor unta atau lembu boleh dibahagikan kepada tujuh bahagian.
Jabir r.a berkata: Kami pernah menyembelih (haiwan korban) bersama Rasulullah ketika di Hudaibiah. Seekor unta untuk tujuh orang dan menyembelih lembu untuk tujuh orang bersama-bersama Rasulullah. (riwayat Muslim di dalam Sahihnya no: 1318).
Adapun bagi kambing hanya diperbolehkan untuk satu penama sahaja.

* Boleh berkorban untuk diri sendiri serta ahli keluarganya.
Seseorang dibenarkan berkorban dan berkongsi pahalanya bagi dirinya sendiri serta bagi pihak keluarganya sekalipun jumlah yang ramai dan hanya dengan seekor kambing atau sebahagian daripada tujuh bahagian itu.
Atha’ bin Yassar pernah bertanya kepada Abu Ayyub al-Ansori tentang cara berkorban pada zaman Rasulullah. Lalu Abu Ayyub menjawab: “Dulu seseorang berkorban seekor kambing untuk dirinya dan keluarganya lalu mereka memakannya dan membahagikannya kepada orang lain.” (riwayat al-Tirmizi di dalam Sunannya no: 1425).

* Ibadah korban dilaksanakan di musolla.
Disunatkan melaksanakan ibadah korban di tanah lapang yang digunakan untuk mengerjakan solat Aidiladha (musolla) demi memperlihatkan syiar Islam.

Menurut Ibnu Umar r.a, Rasulullah bersabda: Sudah menjadi kebiasaan Baginda menyembelih dan berkorban di musolla. (riwayat Bukhari di dalam Sahihnya no: 5552).

* Sunat menyembelih sendiri haiwan korban.(ramai tak gamak melakukannya sendiri.. kalo 'pompuan' yg laksanakan korban apa pula hukum nye yer?)
Sunah dan afdal mereka yang ingin melaksanakan ibadah korban tersebut agar menyembelih haiwan korbannya dengan tangannya sendiri.

Anas r.a berkata: Nabi s.a.w pernah berkorban dengan dua ekor kambing biri-biri yang bagus lagi bertanduk. Baginda menyembelih kedua-duanya dengan tangan Baginda sendiri. (riwayat al-Bukhari di dalam Sahihnya no: 5565).

Namun, dibolehkan juga bagi mereka yang ingin berkorban mewakilkan penyembelihan kepada orang Islam yang lain.

* Menyembelih haiwan korban mengikut sunah.

Hendaklah menyembelih haiwan korban menggunakan objek yang tajam seperti pisau dan dilakukan dengan cepat agar haiwan tersebut mati dengan serta-merta.

Sabda Rasulullah: Sesungguhnya Allah telah mewajibkan untuk berbuat baik dalam segala hal. Ketika kalian membunuh, maka berbuat baiklah dalam membunuh tersebut, dan ketika kamu menyembelih berbuat baiklah dalam penyembelihan, dan hendaknya salah seorang di antara kalian menajamkan pisaunya dan memudahkan untuk haiwan sembelihannya. (riwayat Muslim di dalam Sahihnya no: 1955)

Sebelum menyembelih, baringkan haiwan korban tersebut pada sebelah sisi kirinya agar mudah memegang pisau dengan tangan kanan dan memegang atau menahan lehernya dengan tangan kiri. Ketika menyembelih hendaklah membaca bismillahi wallahu akbar.


* Daging korban tersebut boleh dimakan, disedekah dan dihadiahkan.

Sunat bagi keluarga yang melakukan ibadah korban turut memakan sebahagian daging, menghadiahkan sebahagiannya kepada orang lain dan menyedekahkan sebahagian yang lain. Malah, mereka juga boleh menyimpan daging tersebut.

Sabda Nabi s.a.w: Makan dan simpanlah serta sedekahkanlah (daging korban itu). (riwayat Muslim di dalam Sahihnya no: 1971).


* Tidak boleh mengupah tukang sembelih dengan daging korban.

Sudah menjadi lumrah bagi masjid-masjid di Malaysia memberi tukang sembelih daging korban tersebut sebagai upah bagi kerjanya. Perbuatan ini bertentangan dengan syarak dan dilarang keras oleh Rasulullah.
Upah kepada tukang sembelih hendaklah diberi menggunakan harta sendiri dan bukannya dari hasil daging binatang korban itu.

Ali r.a berkata, Nabi s.a.w pernah menyuruhku menyempurnakan seekor unta milik Baginda kemudian menyedekahkan daging, kulit dan apa yang menutupi belakang unta-unta itu (seperti pelana dan seumpamanya) serta aku juga tidak memberi apa pun kepada tukang sembelih tersebut. Dia berkata: Kami memberinya dengan harta kami sendiri. (riwayat Muslim di dalam Sahihnya no: 1317).


* Tidak boleh berkongsi haiwan korban bagi ibadah korban dan akikah. (perkara ni pun ada yg buat.. Al-hamdulillah selama ni kami tak buat macam nih)

Ada segelintir umat Islam yang menggabungkan ibadah korban dan akikah dengan menggunakan formula dua dalam satu.

Hal ini sebenarnya tidak memiliki sebarang dalil yang sabit daripada Rasulullah.

Syaikh Abu Muhammad ‘Ishom bin Mar’i dalam kitabnya Ahkamul Aqiqah berkata:
“Dalam masalah ini pendapat yang benar adalah tidak sah menggabungkan niat akikah dengan korban. Sebab akikah dan korban adalah ibadah yang berbeza jika ditinjau dari segi bentuknya dan tidak ada dalil yang menjelaskan sahnya mengerjakan salah satunya dengan niat dua amalan sekali gus. Sedangkan sebaik-baik petunjuk adalah petunjuk Rasulullah dan Allah tidak pernah lupa.”




Sumber:
Utusan Malaysia
7 Zulhijjah 1428H

Khamis, 18 Oktober 2012

RINDU kot..

;)
Haa... huu.. dah nak masuk minggu ketiga..
dah sampai tahap RINDU la ni kot!!!
 
Abah work kat mana Lutfi????
Maka Lutfi jawab : Abah work kat di Si Ka Po
Bila Abah balik Lutfi???
Yama agi yaa...
Ye la.. lama lagi laa.. 2 hari sebelum Raya Haji baru sampai Umah kita kan Lutfi..
Itu la kan.. Nasib ada anak.. bole jugak sembang2 ngan dia.. tak de la sunyi sgt umah ni..
Berdua lebih baik dari seorang kan??..
Kalo masih sorang.. baring2  - pandang kat atas nampak ceiling.. pandang depan.. nampak dinding..
Paling2 ngadap la TV..
Dh ada anak ni.. balik je keje.. Dh start rutin menjaga anak.. Lupa kesunyian.. 'Havoc' ngan Lutfi je..
Main2 ngan dia.. layan citer 'JULIA'.. Kecah2 nak SOLAT Maghrib.. (Ya Allah.. Ampun kan aku.. tak penah khusyuk satu hal.. Pergerakan dan tertib solat pun ke laut selalunya)
Pas tu.. makan berdua.. nasi ngan telor goreng + kicap + bawang pun sedap!!!
(tak kuasa makan kat luar berdua ngan Lutfi je.. )
Pas tu golek2 depan TV.. Layan lutfi menyepahkan mainan nya..
sambil2 basuh baju (mesin yg basuh kan!!!)..
lipat baju (tak de ke mesin lipat baju hu3x)..
basuh pinggan (tak perlu dishwasher lagi buat masa nih)..
 selang 2 hari... vakum dan lap lantai umah
(ada jugak la cadang2 nk beli vacum cleaner yang jalan sendirik tuh hi3x.. berapa ye harganya)
Sabtu dan Ahad.. amik masa sendirik.. jalan2 ngan Lutfi..
Gi TESCO.. gi CAREFOUR..
KLCC?.. Papa & Mama selalu bawak Lutfi.. Umi tak suka jln2 kat situ.. Sesak!!!
Paling2 best.. bawak lutfi nek TRAIN (LRT je pun) dan nek Big Bus.. (Bus Rapid)..
Sonok dia.. men2 TOUCH2x and GO..
Ni la namanya.. Buang2 duit.. tanpa hasil..
 
Hari ni.. rasa2nya dah sampai tahap  .. hah!! entah.. sekali lagi
RINDU kot..
RINDU ngan Abah Lutfi
Memang la.. kalo depan mata.. ada je te peleot sana sini..
tapi bila tak de..
terasa kepincangan menjalankan urusan rumahtangga sendirian..
 
Supaya N3 ni tidak di publish tanpa gambar
maka sila2 kan jamu mata ye..
Saje letak gambar ketika di Bukit Melawati hari tu..
 
Gambar Abah Lutfi bersama Kengkawannya..

Cikgu berpesan pd anak2 murid - Baik.. baik jugak.. tapi jangan sampai 'pijak kepala'


Murid2 dh start mengada-ngada


Ade ke patut Hubby ckp.. Waa... sedondon la ngan kengkawan kita.. Sampai hati sungguh!!!


Tengok.. Sedondon kan?!!

Camana color anak lain dari color ibu dia kan?


Dah start tak terkawal.. Mahap la.. WN tak kuasa nk melayan.. dengan bau nya lagik!!


Lutfi dh berani dan start 'touching' kengkawan Abah!!! dah akhirnya.. tak sedar time mana kengkawan Abah itu meng geget Lutfi.. Lihat N3 sebelum


Selepas puas pujuk Lutfi menangeh akibat kesakitan di geget Monkey

dan Sementara menunggu 'choo2x train' sampai..




Yeay!!! dengan Abang Yong Lutfi (Sepupu Lutfi yg paling tua - sebelah Abah)


Akibat usik2 ni la.. Lutfi kena 'geget'.. tak puas hati sungguh ngan 'Monkey' tuh!!




Rabu, 3 Oktober 2012

SUKA2 akibatnya DUKA

;)

Jalan2 bawak Lutfi tengok 'monkey'
Di Kota Melawati, Kuala Selangor



Abah sibuk bg 'monkey' kacang
Umi sibuk snap gambar


Tiba2 Lutfi cakap ' aa.. aa.. monkey geget'
Dan terus menangih
Berbekas tangan anakanda..
Dalam kesan gigitannya.. 'Terbit darah'
Cecepat basuh tangannya dengan air mineral yang ada

Cepat2 juga turun dr bukit tu.. Carik klinik terdekat.. Kena satu jarum..
Menjelang petang.. Lutfi dh mengadu sejuk.. Sah demam..
Tak tau la penyebab utamanya

Sama ada;
1- terkejut
2- suntikan ett ke eh!?
3- bpanas2 di luar + b 'aircond2' dlm keta
Ahad - demam nya turun naik 3x
EL - hari isnin.. Pastikan demam Lutfi betul2 dh stabil
Hari ni - Alhamdulillah, WAN pengasuh ckp Lutfi tak demam dah!!..
Lain kali WN dan Hubby kena beringat2 : sebab SUKA2 akibatnya DUKA..


Isnin, 1 Oktober 2012

Learn it

Rabu, 26 September 2012

Lonely.. Sunyi.. Sepi..

Blog ni..
Spt ketandusan..
Kesempitan masa..
Eh!!!..
Ikut pengertian masing2 je la ye..

Rabu, 19 September 2012

Yg penting pengurusannya

Second / third time ke Jengka 10... Bagus komuniti di sini.. Kali pertama.. Sekitar thn 2006.. Kenduri adik wn yg kedua.. Senang je carik kawasan jengka tu.. Mcm seksyen2 di shah alam @ bangi.. Cari jalan pun mudah.. Tapi carik rumah en apa atau haji apa susah skit.. Kena turun keta, ketuk pintu umah sape2.. Dan tanya org di kejiranan nya...
Sekarang... Senang sgt... Sebab dah ada 'sign board' (eh ye ke word nih).. Dgn no blok dengan nama2 tuan rumahnya sekalik.. Idea / inovasi kecil kecil tapi jika disokong oleh pihak  pengurusannya.. (ajk kg, penghulu & pengurus felda kawasan) sgt2 membantu org2 luar dtg berziarah kan?...

Khamis, 13 September 2012

Meloncat dari katil

05:50pagi.. Seperti biasa tv sentiasa terpasang jika tido dlm bilik hotel sensorang.. Sayup2 kdengaran azan terus ke telinga yg  dibuai mimpi... Perlahan2 WN buka mata.. Penat sungguh... Terus lena sebaik meletak badan di atas katil jam 12 tgh malam tadi..
Bilik dah terang.. Pusing badan mengadap tv pulak.. Hati berkata.. Dah subuh.. Masih baring.. Lihat pemandangan luar melalui tingkap dah siang.. Dlm hati.. Ehhh.. Aku kat mana nih?.. Ehh.. Subuh aku?!!!.. Tengok jam.. 5.40 pagi.. Baru subuh.. Eh.. Aku kat tawau la.. Hakikatnya waktu sebenar di tawau awal satu jam dari semenanjung..
Segera2 WN meloncat dari katil ke bilik air mengambil wuduk dan solat.. Selesai terus amik hp dan capture pemandangan di luar bilik hotel... Baru terasa mata & kepala ni berpusing/berpinar seketika.. Ye la hasil tindakan reflek sbb terkunjat tadi...

Rabu, 12 September 2012

Pasar kering Tawau

Di Tawau 12 - 15 Sept : Mesyuarat Pegawai Kanan...

Sebagai secretariat.. Dh tentu sampai awal sehari... Shopping laju2 sebelum ahli mesyuarat lain sampai..

Hrmmm.. Terpikir lak kaedah mengangkut luggage & barang2 belian kat airport nanti...

Dari klia ke erl transit seterusnya ke Terminal Tasik Selatan (TBS).. Sensorang nih..

.. Hubby kat Singapore... WN kat Tawau... Kat mana anak bertuah itu kami pos kan?

Rabu, 5 September 2012

Tolak ansur ker?

Sehari sebelum raya di Umah UWO.. Tali buaian nya satu je.. Sape cepat dia dapat la..
Kira ok la kan Lutfi beri peluang pd Dini nek buaian.. 'SHARE` la tu.. Dari dibiarkan si Dini itu merengek2 kat luar buaian

Rabu, 29 Ogos 2012

Baju hari raya pertama

Pakaian Kemelayuan yang bertahan sehingga tengahari je.. Masuk je petang.. Kami bertiga dh transform ke pakaian harian.. Baju T dan bseluar jeans..
P/S : tak pe kan... Beraya kat umah atok je.. Biasala kami jd tukang hidang dan basuh pinggan sokmo.. Senang ke dpn ke belakang..

Selasa, 28 Ogos 2012

Biarla begini... Drp dibiarkan togel

Kalo ikutkan hati Umi.. Biar la dengar Lutfi menangih2 jap.. Janji berbaju.. Tapi `UWO` Lutfi pulak maleh sungguh dengar cucu merengek2.. Sanggup tu memujuk lelama.. Dan at last Lutfi nak jugak la dipakaikan towel..

Jumaat, 17 Ogos 2012

Selamat Hari Raya Aidilfitri

;)
Entree terakhir sebelum bercuti raya
Sila lah tatap kad raya yang WN hasilkan dalam sekejapan ekoran untuk menghilangkan rasa kebosanan menunggu waktu pulang bekerja sebab kengkawan opis kebanyakannya dah bercuti


Kepada semua penyinggah2 blog ini WN ingin mengambil kesempatan ini untuk memohon ampun dan maaf selama WN berada di dunia maya ini..

Mohon maaf andainya ada entree2 yang mengguris perasaan mana2 pihak

Mohon maaf andainya ada Ulasan2 yang selalunya tidak dibalas.. sebab WN ni jenis tak pandai memanjangkan cerita

Mohon maaf andainya WN ada meninggalkan Ulasan2 yang pedih di blog2 korang

Mohon maaf atas segala-galanya atas perkara-perkara yang tidak tersebut dalam mana-mana perkara di atas.

Ooo.. lupa pulak.. nak 'RIAK' sikit nih.. (Hu hu.. nak jugak tergolong dalam kumpulan manusia yang di ibaratkan Syirik kecil - mintak dijauhkan la.. tak tau nak guna perkataan apa yang benarnya)

Bulan Puasa nih.. WN telah berjaya untuk mengurangkan amalan membazir yang selalunya kita tak sedar akan berlaku di bulan ramadhan. Perkara2 itu adalah seperti berikut;
  1. menjauhkan diri dari menghadiri aktiviti membeli belah di Pasar Ramadhan.. Makan masakan rumah je.. walaupun hanya 1 atau 2 hidangan je sempat tersedia (itu pun setelah bersilat, tai chi dan kun tow bagai nak rak.. tak masuk lagi berlumba2 dijalan raya nak mengelak jammed). Tiada istilah berbuka dengan HIDANGAN BELI (lauk tunjuk2) yer.. 2 atau 3 kali jer hubby belikan kuih2 dari pasar ramadhan.. tu pun sebab ada tetamu kat rumah
  2. tidak berhabis beratus-ratus ringgit untuk membeli kuih raya dari kengkawan opis.. tak sangka sungguh!!!.. tak sampai pun RM100.. jangan tahun2 lepas.. paling CIKAI RM300..
  3. Tidak menjadi pengunjung tegar SOGO dan Jalan TAR.. Rasa2nya baru 2 kali keluar ke sana time REHAT.. 
  4. Dan telah memadamkan niat untuk membeli set langsir dan bed sheet baru untuk tahun ini... hu hu hu
Dan pada Hari Raya kali ini jugak adalah;
  1. Dapat beraya panjang kat sebelah WN sebab sebelah Hubby sume beraya panjang keluarga sebelah MERTUA mereka
  2. Kali pertama dapat berkumpul dengan kesemua 4 adik beradik kami pada Hari Raya Pertama nanti
  3. Tapi pada Hubby terpaksa kembali bertugas pada Hari Raya KETIGA.. Dan hubby akan tinggalkan kami berdua di rumah MAK WN.. Hari Jumaat barulah berjumpa semula.. Sian jugak dia balik sensorang.. tapi nanti keboringan pulak tinggal sensorang kat umah.. jiran2 balik kampung..
  4. Dan pada tarikh HARI RAYA pertama tahun 2012 ini.. adalah tarikh HARI LAHIR penulis blog nih!!!.. 
  5. Dan pada bulan HARI RAYA ni jugak, kami adik beradik akan ambik kesempatan ni untuk buat kenduri doa selamat + tahlil sempena hari kelahiran WN, Sepupu WN, Dhia Dini (anak adik ketiga WN) dan Ahmad Lutfi Ikram..
Dah tentu penat.. Kakak Sulung la katakan.. Depa dah bertanya2 menu2 hidangan untuk raya pertama, kedua, ketiga dan seterusnya.. dah pastinya kami yang pompuan nih kuar masuk dapor je la keje nya... Haiii.. tak kering2 la lengan baju Achik ni nanti...

Penutup N3.. ingat nak buat N3 pendek.. tapi dah jadi Karangan pulak kan?!

Sekali lagi WN ucapkan Selamat Hari Raya, Maaf Zahir dan Batin.. Berhati-hati di jalan raya, dan beringat2 menjamu selera.. Jangan habis raya nanti nyesal berat badan naik bagai di pam2 dan macam2 penyakit datang menyinggah.. ASSALAMMUALAIKUM..

Rabu, 15 Ogos 2012

Peliharaan Lutfi

Baru byk tu.. Dh gaduh2 soh Lutfi kumpulkan setempat.. Sbb: Abah Lutfi pantang sgt tersepak, terpijak @ terduduk benda alah tu.. Meloncat dia nanti..

Isnin, 13 Ogos 2012

Beli Tayar Jangan Tertipu

Dah seminggu... Kecewa dengan dasar organisasi.. tak pasti sama ada telah keluar dalam pekeliling atau dasar baru organisasi nih.. Waa!!!! Gerrraaaammmmmnya... Kami dah tak boleh akses blog.. Sakitnye jiwa.. sekadar nak akses blog.. ada masa kami baru kami baca.. lain lah FB.. kena selalu update status kan!!!.. Jadi alternative way ialah updated N3 by email.. jahat laaaa diorang nih!!!..  Nak update melalui HP seperti tak puas dengan skrin yang kecil.. Nak reply comment pun tak bape nak pandai sangat.. satu lagi.. katanya Wifi untuk staf.. tapi sama juga.. masih ditahan2 akses nya.. baik tak payah!!!.. Kena upgrade broadband / talian sendirik la nampaknya.. ..

Nampak gayanya BW pun seminggu sekali lah.. kat umah tentu2 dah tak sempat.. 

Okay la ini adalah N3 for sharing pagi ini.. dari inbox saya.. Semoga mendapat manfaat yer




Salam,

Moga dapat dijadikan panduan bagi yang tidak mengetahui dan peringatan buat yang terlupa.Sekian, terima kasih


Moral of the story : Sebelum balik kg untuk menyambut lebaran, pastikan kenderaan tuan/puan dlm keadaan yang baik. Pastikan juga tayar gantian telah diisi angin secukupnya. Servis kenderaan anda, semoga selamat sampai ke destinasi yang dituju.
-- 


From : XXXXXXX
Sent: Thursday, August 10, 2012 2:05:58 AM
Subject: Fw: Beli Tayar Jangan Tertipu
Beli Tayar Jangan Tertipu
 

Beli Tayar Jangan Tertipu
 


Ini juga satu peringatan penting! Bila beli/tukar tayar kereta, jangan sampai tertipu. Jangka hayat tayar kereta itu cuma 5 tahun. Kalau dah lebih pada itu, sifat tayar itu sudah tidak sesuai untuk kegunaan di jalan raya. Ia akan membuat kereta kita terasa bergegar dan kurang cengkaman. Ini menyebabkan kereta mudah terbabas di selekoh yang licin. Ini pernah terjadi pada seorang kawan saya yang membeli sebuah kereta terpakai. Kereta itu dah 2 tahun duduk dalam showroom used car dealer kerana tak ada pembeli. Kawan saya ini minat sangat pada kereta keluaran Italy, dia terus beli. Saya nasihatkan dia tukar tayar kereta. Tapi dia degil. Katanya tayar masih cantik lagi dan bunga masih tebal.

Dia pandu kereta itu ke Kuala Terengganu. Dari sana dia call saya bagitahu dia cukup puas hati pada kereta itu. Tayar juga tidak ada apa-apa masalah. Katanya, dia mengambil selekoh dalam kelajuan yang tinggi cengkaman tayar itu cukup mantap. Tetapi keesokkan hari dalam perjalanan balik ke KL, dia call saya dalam nada suara yang tersedu-sedu. Saya tanya kenapa? Katanya keretanya baru saja terbalik keempat-empat tayar ke atas dekat selekoh Marang.Tayar masih elok dan bunga masih tebal, tapi kalau kereta itu dah lama tak bergerak, tayarnya dah keras. Bila dipandu, kereta mula melantun-lantun, dah jadi macam kereta Charlie Chaplin. Kepada kawan-kawan yang suka beli tayar terpakai terutama tayar import, nasihat saya, hentikan! Akibat nak jimat duit, kereta boleh terlibat dalam kemalangan dan kemungkinan nyawa melayang.

Beli tayar baru pun harus hati-hati juga, jangan tertipu! Pernah juga terjadi pada seorang lagi kawan. Dia dah tukar empat-empat tayar baru, datang jumpa saya minta nasihat kerana dia terasa keretanya melantun. Terkejut juga saya kereta buatan Jerman boleh melantun. Cuma kurang sikit pada kereta Charlie Chaplin. Tapi adalah lebih kurang macam kereta Mr. Bean. Apabila saya teliti pada tayar yang dia baru pasang itu, rupa-rupanya tayar itu dah berusia lebih pada 6 tahun. Sedangkan jangka hayat sesebuah tayar hanya 5 tahun daripada tarikh dikeluarkan oleh kilang. Apabila menggunakan tayar yang sudah berusia lebih pada 5 tahun, ini akan membuatkan kita berkawan rapat dengan Charlie Chaplin dan Mr. Bean. Tetapi Michael Schumacher & Alonso akan menjauhkan diri dari kita.

Okey, macam mana kita nak tahu usia tayar itu! Kalau dilihat pada bahagian tepi tayar itu, ada tercatat minggu dan tahun tayar itu dikeluarkan. Jika tercatat di tepi tayar 5111 – bermakna tayar itu dikeluarkan pada minggu ke-51 tahun 2011. Satu lagi tercatat 0210 – dikeluarkan pada minggu ke-2 tahun 2010. Ini bermakna tayar-tayar ini belum menjangkau usia 3 tahun lagi. Masih elok dan memang masih boleh digunakan. Tetapi harus diingat, meskipun tayar yang berusia kurang dari 3 tahun, seandainya sudah dipasang pada kereta dan kereta itu sudah 2 tahun tak bergerak, keadaan tayar itu sudah jadi keras. Daripada membahayakan nyawa kita, lebih didermakan untuk dijadikan tukun tiruan.

Moral of the story : Sebelum balik kg untuk menyambut lebaran, pastikan kenderaan tuan/puan dlm keadaan yang baik. Pastikan juga tayar gantian telah diisi angin secukupnya. Servis kenderaan anda, semoga selamat sampai ke destinasi yang dituju.
-- 
'Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui.'
1.Sebaik2 msia adalah yang memberi manfaat pd org lain.
2.Org yg kuat adalah org yg dpt menahan marahnya.
3.Allah SWT suka hambaNya yg sentiasa memohon ampun pdNya.



Rabu, 8 Ogos 2012

Mandi bubble

Sabtu, 4 Ogos 2012

Arwah ibunya rakan sekerjaku

https://m.facebook.com/profile.php?id=213951698730900&ref=stream&refid=7&_ft_=qid.5772610035434375645%3Amf_story_key.213951698730900

Jumaat, 3 Ogos 2012

14 Ramadhan 1433H

Hari ni genap 2 tahun Hijriah kelahiran cahaya mata yg kami tunggu2 selama lebih 1 dekad..
Perangai... Hrrmm.. Sehingga hari ni.. Alhamdulillah selari dgn perkembangan umurnya.. Dah macam2.. Yg baik.. Yg buruk.. Yg salah pengertian.. Yg over pandai.. Yg saje buat2 tak pandai... Kadang2 di `fotostat` nya perbuatan kami.. Cara kami Solat, cara kami di bilik mandi, cara abah mengemas umah, cara umi melipat baju
Selalu diulang semula skrip2 kami di rumah..  seperti ayat abah menegah, skrip umi mengeluh, skrip umi ajak abah makan sama, skrip abah soh lutfi tido.. Skrip umi tarbiah lutfi jgn notti..
Dah 2 tahun.. Dh masanya utk Lutfi bercerai susu bdn..(menyonyot yg lebey nya)
Siang ok.. Malam yg bermasalah sikit.. Ye la umi pun sama tak lena tido kali Lutfi tak de kat bawah ketiak.. Lutfi apa tah lagi..
Isnin depan WN bertugas ke Tawau kemudian ke Tawau lagi September nanti.. Kemudian menguruskan pelbagai Mesyuarat, bengkel dan seminar di luar kawasan dari September sehingga Disember nanti.. Mungkin ini starting point utk menjarakkan Lutfi dari `botol susu bergerak` nya..

Selasa, 31 Julai 2012

Bunga Raya = Hari Pahlawan.. Hubby?

;)
Kenapa bunga raya pulak?

Sebab..

Bunga raya = bunga kebangsaan kita

dan

Bunga raya = Simbolik Hari Pahlawan..

yang disambut pada hari ini = 31 Julai setiap tahun


Kenapa pilih bunga raya warna merah?

Kerana merah = simbolik ciri-ciri kepahlawanan sejati, sifat berani, keikhlasan, rela berkorban nyawa demi mempertahankan kedaulatan negara

Tapi..

ramai tak tahu tujuan sebenar ia disambut.. (malah ada yang tak tahu pun.. )

bila ditanya.. kenapa ada Hari Pahlawan?
ramai yang beri jawapan2 seperti berikut (termasuk la WN sendirik);

a) Kutip derma untuk anggota tentera
b) Hari letak kalungan bunga di Makam Pahlawan atau Tugu Negara

tujuan adanya Hari ini adalah supaya Rakyat Malaysia menghargai jasa dan pengorbanan Anggota Tentera yang bukan saja mempertahankan tanah air tetapi juga membangunkan negara dalam pelbagai bidang. 

Hari Pahlawan seharusnya disambut dengan semangat patriotisme dan nasionalisme yang tinggi, semangat pengabdian kepada kepentingan rakyat, mencerminkan kerelaaan anggota tersebut berkorban demi kepentingan negara, agama dan bangsa

eee cehh!!! cam bagus jer!!!

Oh En SUAMI..

walaupun kamu itu seorang Anggota Tentera..

adakah En SUAMI ku ini layak digelar PAHLAWAN?!!!

Ha ha ha..

Rasa2nya ke SUKARELA an berkorban itu lebih banyak kepada

PAKSA dan akhirnya terpaksa la meRELAkan (PAKSARELA)

Oh en SUAMI..

sedang hari ini terpaksa terbang ke TAWAU untuk tugasan pun penuh dengan keluhan.. 
keikhlasan hati itu pasti lah TIADA kan?!!!

itu belum lagi ISTERI mu ini.. 

(ye la.. kan bulan poser.. kalo boley tak mau la berbuka pose berdua ngan Lutfi je kan!!!)

Layak kah kita meminta mereka di luar sana menghargai dan memperingati kita 

pada masa akan datang..

..hrmm..

Rabu, 25 Julai 2012

Cara Tasbih Guna Jari dan Doa Mudah Bangun Tahajjud

;)
ASSALAMMUALAIKUM

Curik masa laju2.. Untuk share e-mel yang saya dapat awal pagi ni..

Cara guna jari untuk kiraan tasbih



Doa mudah untuk mudah bangun tengah malam (tahajjud)


Baru-bari ni melalui satu ceramah di Radio IKIM oleh penceramah dari Negara Arab seorang Sheikh.. maaf tak ingat namanya, Sheikh Arab tu berkongsi amalam yang jika diamalkan akan dimudahkan kita untuk bangun tengah malam untuk bertahajjud

Caranya ialah :

Baca surah al-Qadr sehingga ayat terakhir dan pada ayat terakhir ini diulang 7 kali. Semasa mengulang bacaan ayat terakhir itu berniatlah dalam hati, pukul bera[a anda semua nak bangun tu..

Moga2 mendapat manfaat dari apa yang saya kongsi..
WASSALAM..

Jumaat, 20 Julai 2012

Ahlan wa sahlan Ramadhan

;)
Assalam..
Mengambil kesempatan sebelum 1 Ramadhan sebelum Maghrib hari ini..
Saya memohon ampun maaf sekiranya ada sebarang khilaf dipihak saya 
di dalam N3 2x di blog atau ulasan2 sy di blog2 tuan2x dan puan2x..
Rasanya tak de kot salah silap Zahir kan.. kenal kat blog jer!!! He heh

Selamat menyambut RAMADHAN

Isnin, 2 Julai 2012

Julai 2012

;)
Sepanjang JULAI ni, WN tak kan sempat ber UPDATE blog..
Memang sangat sibuk ekoran tambahan tugas hakiki apabila berlaku 
Bahagian kami di MERGE kan dengan UNIT dari Sektor lain (berkuatkuasa 1 Julai..)
Sebaik balik dari M.S Garden, Kuantan minggu lepas 
berkursus 2 hari di HQ 
kemudian berbengkel pulak 3 hari di Pullman Putrajaya
then hari ni masuk Opis dah ada 'ad-hoc' rombakan Bahagian pulak 
(bayangkan berkuatkuasa 1 JULAI.. ura-ura dengar MERGE ni bulan JUN lepas)
kadang2 dok terpikir.. nampak sangat 'ORG ATASAN' ni wat keje tak 'WELL PLANNING' dan tak de KAJIAN pun..
then depa mintak kita pulak fikirkan dan drafkan paper tentang FUNGSI , PROGRAM dan AKTIVITI Unit / Bahagian kami ni 6 bulan ke depan nih!!!


Jadi blog ini akan ber HIBERNATE yer.. (kalo ada masa baru la berN3.. tapi masih BW kot!!!)
SORI.. tak bole tunggu WINTER laa...

Jumaat, 22 Jun 2012

E-MEL PENGHARGAAN DAN TERIMA KASIH KSN

;)
Hrmm.. Penat!!!.. Sekembali dari menguruskan mesyuarat dan bengkel di Kuantan selama 4 hari 3 malam terus masuk opis keesokkannya.. masih tak berkesempatan untuk mengadap PC dan menulis N3 sepanjang minggu ni... menyiapkan minit dan laporan.. harap minggu depan dah boleh 'ANGKAT MUKA' sikit la..

Sebelum berhenti dan keluar amik angin ke SOGO (untuk release stress ha3x).. Nak kongsikan bersama Surat Ucapan Terima Kasih KSN kepada yang dipanjangkan kepada semua Penjawat Awam.. 'FRESH dari peti e-mel saya..'

Kepada semua penjawat awam sudi-sudikanlah.. ambil inti pati yang boleh kita tambah baik dalam kerja2 kita..

Salam kepada semua,

Dipanjangkan ucapan terima kasih KSN untuk makluman



Saudara-saudari sekalian,
Hari Jumaat, 22 Jun 2012 merupakan hari terakhir saya di pejabat setelah lebih 38 tahun di dalam perkhidmatan awam.  Walaupun saya lebih suka untuk bersua muka dengan Saudara-saudari secara individu bagi mengucapkan selamat tinggal, namun hakikatnya saya tidak mungkin dapat berbuat demikian.  Sehubungan itu, nota ini adalah tanda penghargaan dan terima kasih, ikhlas daripada saya atas segala sumbangan, sokongan serta kerjasama yang telah diberikan dalam usaha berterusan bersama membangunkan sebuah perkhidmatan awam negara kita yang dinamik, progresif, cekap dan relevan.
2.      Kerjaya di dalam perkhidmatan awam adalah suatu yang mulia – “it is a calling” – suatu “ibadah” – di mana kita memenuhi keperluan negara mendahului diri sendiri; dan peranan yang dipertanggungjawabkan ke atas kita adalah merupakan amanah rakyat dan negara.
3.      Selaku Ketua Setiausaha Negara, menerajui lebih 1.4 juta penjawat awam merupakan suatu pengalaman dan tanggungjawab yang berat, diulit pelbagai dugaan dan cabaran.  Saya telah cuba sedaya upaya untuk menggalasnya, dengan keinsafan bahawa tidak mungkin semua  matlamat dapat dicapai.  Saya merakamkan terima kasih atas sokongan, kerjasama dan bantuan Saudara-saudari dalam memudahkan saya melunaskan tanggungjawab ini.  Saya melafazkan kesyukuran ke hadrat Allah SWT di atas kesempatan ini, serta merakamkan penghargaan dan terima kasih kepada pucuk pimpinan negara yang telah menaruh kepercayaan kepada saya untuk menerajui perkhidmatan awam.  Sepanjang tempoh perkhidmatan, saya telah berusaha sebaik mungkin untuk memperkenalkan pelbagai pembaharuan dan perubahan bagi mengukuhkan prestasi dan budaya penyampaian perkhidmatan awam yang cemerlang.
4.      Bagi sesetengah pihak, saya bukan seorang yang mudah untuk bekerja, malah tindakan-tindakan saya kadang kala dianggap terlalu tegas dan kasar.  Namun niat serta “nawaitu” saya sebenarnya adalah semata-mata untuk melakukan yang betul dan yang terbaik, tidak semestinya yang “correct”, demi memartabatkan perkhidmatan awam ke tahap yang membanggakan.  Saya berusaha untuk mempastikan setiap tindakan dan keputusan adalah berlandaskan prinsip-prinsip berikut:
        I.        Integriti – tiada kompromi berhubung soal integriti di mana kita melaksanakan perkara-perkara yang betul walaupun tiada siapa yang melihat;
      II.      Kesegeraan dan “Sense of Urgency” – menetapkan sasaran yang tinggi, tempoh masa siap yang jelas serta pegawai yang dipertanggungjawabkan;
    III.            Mengutamakan pelanggan – memudahkan dan tidak menyusahkan, dan sentiasa meletakkan diri kita dalam kedudukan pelanggan:
    IV.  Kolaborasi dan kerjasama – “Satu Perkhidmatan, Satu Penyampaian”, “No Wrong Door”.  Elakkan bekerja secara silo, sebaliknya optimumkan perkongsian sumber, kemudahan dan maklumat ke arah peningkatan nilai;
      V.   Inovasi dan kreativiti – mencabar status quo; keberanian untuk bersuara serta melakukan perubahan kerana perkara yang dilaksanakan pada hari ini mungkin tidak lagi relevan pada masa hadapan.  Kita perlu sentiasa berfikir ke hadapan agar berada di hadapan keluk perubahan;
    VI.            Konsultasi dan Penglibatan – era “Government knows best” telah berlalu. Kita perlu sentiasa melibatkan pelbagai pihak dalam proses membuat keputusan serta penggubalan dasar dan program awam. Penglibatan rakyat amnya, badan bukan kerajaan dan sektor swasta dalam proses tersebut bertujuan untuk menambah baik sesuatu dasar supaya memberikan impak yang lebih positif kepada lanskap sosioekonomi negara;
  VII.     Aduan sebagai hadiah – aduan merupakan maklum balas penting bagi kita melaksanakan penambahbaikan dan peningkatan;
VIII.           Menimba ilmu, meningkatkan kemahiran – semakin tinggi kita berada di dalam perkhidmatan /organisasi, semakin lagi perlunya kita mendengar serta belajar, termasuk dari orang bawahan dan di sekeliling kita.
Saya berharap Saudara-saudari dapat mendalami nilai-nilai di atas dan mengaplikasikannya dalam setiap urusan dan tindakan.
5.      Di kesempatan ini, saya ingin memohon maaf sekiranya dalam melaksanakan tugas yang diamanahkan, telah terkeluar pilihan perkataan serta bahasa yang mungkin kurang enak didengar atau menyakitkan hati; serta tindakan yang mungkin dianggap kurang menyenangkan.  Sesungguhnya niat saya adalah semata-mata untuk membina perkhidmatan awam yang resilient, dinamik dan pastinya terus relevan dalam mendepani cabaran masa hadapan yang lebih kompetitif dan getir.  Satu Perkhidmatan yang tidak hanya menanda aras negara lain, tetapi ditanda aras oleh lain-lain negara, termasuk negara maju!
Saya mengucapkan selamat maju jaya kepada semua anggota perkhidmatan awam dalam membawa Negara kita yang tercinta ke era yang lebih gemilang.  Saya sentiasa mendoakan agar Perkhidmatan Awam Malaysia terus mencapai kejayaan yang lebih cemerlang di bawah teraju Ketua Setiausaha Negara yang baru.
Wabillahittaufik wal hidayah,Wassalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh
(SIDEK HASSAN)




Okay..chow dulu...

Ahad, 17 Jun 2012

Minggu ke3 Jun ni..



Nak mengingati je la.. Sambutan tak perlu kot..
dah hampir 2 tahun Hubby secara rasminya
menjadi BAPA a.k.a ABAH kepada AHMAD LUTFI IKRAM
Terima kasih kepada AYANG kerana sehingga hari ini masih tidak jemu melayan pelbagai karenah-karenah Anakanda nya selaras dengan perkembangan umur nya itu..


Selasa, 12 Jun 2012

AHLI GANTI dan PASU BUNGA

;)

Kisah sebulan lepas..

Acik cukup tak suka menghadiri sesuatu mesyuarat tanpa mengetahui fungsi Achik berada di situ. Terutamanya jika menghadiri mesyuarat di Kementerian. Selalu juga terpaksa menjadi Ahli Ganti ni tapi staf biasanya memaklumkan selewat-lewatnya sehari sebelum.. paling-paling koman la sebelum habis opis hour.. Tetapi menjadi kebiasaan Bos atau mereka ini memaklumkan 'status' perlaksanaan atau sekurang-kurangya adalah 'briefing' sesikit beserta fail2 berkaitan supaya boleh jugak Achik ni belek2 mengetahui punca asal usul berlakunya satu2 mesyuarat tu.. tak kisah mesyuarat KERJA ke, mesyuarat MBJ ke.. mesyuarat PUSPANITA ke.. mesyuarat KELAB SUKAN ke..

Huh panjang lebar mukadimah..

Tapi tak tau la.. Ntah kenapa nasib tak baik..pada 30 Mei - Hubby call dari opis mintak tolong hadir ke .. nanti sat tengok tajuk memo jap..

PERJUMPAAN DATIN ................ DENGAN ISTERI-ISTERI AKS DAN PENGARAH SEL


Tarikh : 31 Mei
Masa : 1000H
Tempat : Rumah Bakat Gabungan


Perkara kes : Mohon kehadiran isteri-isteri AKS dan Pengarah Sel atau wakil sekiranya tidak dapat hadir


Maka.. Hubby diminta memaklumkan kepada WN untuk mewakilkan isteri AKS nya memandangkan beliau dan isteri masih bercuti (Kenduri kawin anak)

WN tanya hubby.. kenapa WN.. bini bos-bos atasan AYANG tak de ke?.. Cam tak kena level pulak nak mewakilkan.. Bini kpd Mejar kena hadir meeting untuk mewakilkan  bini2 level Kol dan 1 bintang ke atas.. jauh sangat nih!!..

Hubby kata.. dah tak de orang langsung.. pegi je lah katanya..
WN cakap lagi.. Ayang biar benar.. saya ni tak pernah sekali pun attend meeting BAKAT tahun ni tau.. apa kisah, apa citer langsung tak paham.. Plus.. SORANG pun saya tak KENAL org2 kat Markas tu!!

Biar betul AYANG.. tak ke janggal.. nanti Datin soh maklumkan apa2 yg bini AKS yg dah arrange aktiviti.. langsung sy tak tahu nih.. Datin AKS Ayang pun sy tak kenallll nih.. Jangan dibuat!!!... dengan AGENDA tak de lagi..

PEGI AJE LA.. nama aje PEGAWAI takkan tak pandai TACKLE orang!!..

BANG!!!! Sedas aku kena... terus WN DIAM.. tak puas hati.. senang nye cakap.. tak de maknanya nak majuk tak puas ati kat HUBBY malam nih.. sebab HUBBY on duty.. LUPA kan aje la.. malam ni wat skrip dan plan la menjawab soklan2 klise.. spt 'keje mana?.. tak penah nampak pun.. Isteri siapa?.. sebelum ni Hubby kat mana? bla bla bla..

Pegi ye.. arah Hubby.. Ye la 2x.. Fak la memo tu.. sy nak maklum kat BOS sy..

Dapat memo.. terus bawak gi jumpa BOS.. tak de masalah kata bos.. BAKAT ni macam PUSPANITA ke?.. Tanya BOS..

WN jawab.. aktiviti mungkin ye la.. tapi keahliannya MANDATORI kepada semua isteri2 tentera.. PUSPANITA.. opsyen je.. minat join la.. tak minat.. tak yah join.. Oooo jawab BOS..

Then BOS tanya lagik.. You gantikan sape?.. WN jawab gantikan Wife AKS Hubby.. Waa.. separuh ahlinya dah pakai Datin la.. WN dah terkedu.. tak baca sampai helaian Jemputan pun.. WN glance through memo tuh.. haiya.. LEMAU den esok!!!

Hari Perjumpaan

Ala.. Achik sampai selepas Datin itu sampai la.. terkocoh2 Achik berjabat2 tangan dengan semua Ahli Mesyuarat.. BENGONG giler.. Aku tak tahu yang mana-mana MAK DATIN gelarannya, yang mana hanya PUAN gelarannya..

Nasib baik la Pegawai BAKAT dan Pegawai Markas nya pakai Uniform.. maka senangla Achik menggelarkannya.. Maka jalan selamat.. Achik tanya kat Pegawai2 berkenaan mintak maklumkan sape2 yg Datin, sape2 yg Puan dan sape2 yg WATI..

Soklan pembuka bicara dan selamat adalah... Dah lama sampai?.. dari mana ye?.. then dapat la tangkap sape2 mereka itu.. BIJAK tak? he heh

Then.. bila sampai bab Pengerusi bertanya.. Ye Puan di sana.. siapa ye?.. best tak soklannye?.. Tak de sape kenal.. then Achik perkenalkan diri.. Isteri kepada Lt Kdr ... dan mewakilkan Datin... (yang tak pernah pun Achik kenal.. SADIS sungguh la..)..

Pengerusi bertanya lagi.. Saya pernah jumpa Puan ke?.. Cepat2 Achik jawab.. Mungkin Datin tak kenal saya sebab saya hanya attend 2 atau 3 aktiviti je yg melibatkan Datin.. kat mana yer?.. Ketika Dato' di MARKAS ARMADA dan sekali lagi ketika Hubby attend COURSE Jr CO kalau sy tak silap.. Ooo jawab nya

Mesyuarat bermula mengikut agenda..

Part paling tak best.. Membincangkan aktiviti yang dirancang.. Achik dah ngantuk.. tak bole nk mencelah pun.. sebab tak tau depan belakan citer kan.. tak kan nak nyampuk.. sekadar beri pandangan dan cadangan je la untuk menambahbaik pentadbiran aktiviti plus tak de satu pun AKTIVITI yang perlu dilaksanakan itu Achik boleh join.. SEBAB.. tak kena masa (waktu bekerja atau time ACHIK terpaksa OUTSTATION.. kalau setiap Sabtu Ahad pulak..kena tengok schedule dulu.. NO WAY la.. itu waktu kualiti KELUARGA)

Satu lagi la.. aktiviti2 nye pun sangat2 klise..

Pertandingan masak la.. pertandingan gubahan la.. bowling la.. sukan tu kira okay jugak la ka.. tak de langsung pembaharuan.. yang baru skit.. MENEMBAK.. org AWAM tak merasa la kot kan!!!

Ce buat pertandingan yang adventures ke cam Treasure Hunt.. pertandingan Photograhy ke.. Program Ilmu atau Kem MOTIVASI ke.. tak pun BLOG terhebat ke.. baru la mencabar.. tapi diorang nye masalah.. BAJET CIPUT..

Bayangkan penglibatan yang tiada impak.. cuma TAKE NOTE apa2 tindakan yg perlu dilaksanakan oleh Wife AKS Hubby ku .. ITU saje.. then maklumkan aje la pada HUBBY untuk dimaklumkan kpd BOS nye itu..

Umpama gambar di bawah;

Dua pasu bunga kat tengah meja meeting tu
Cantik dilihat.. tapi sekadar menghiasi.. 
ada OK.. tak de  lagi OKayyy!!!

Agenda akhir : Hal-hal lain

Pengerusi mengingatkan Pegawai BAKAT supaya memastikan keahlian mesyuarat di peringkatnya perlu dihadiri oleh isteri-isteri AKS atau diwakili sekurang-kurangnya isteri kepada Pegawai berpangkat full Colonel dan ke atas. AKS juga diminta memastikan supaya kehadiran adalah terdiri daripada AHLI BAKAT sejati bukan dari anggota WATI.

Ini yang WN akan HIGHLIGHT kan kepada en HUBBY.. supaya WN tak dilibatkan dalam aktiviti2 yang bukan menjadi kegemaran WN pun!!!..

En Hubby..

Perhatian dan kerjasama tuan untuk memaklumi perkara di atas amatlah saya hargai dan di dahului dengan ucapan terima kasih.

SEKIAN.

Khamis, 7 Jun 2012

COLD FISH

;)
Sifat buruk WN yang dari dulu sampai sekarang yang susah nak ubah

Ramai cakap Sifat WN boleh diumpamakan seperti gambar di bawah;-

COLD FISH
kenapa?!!!.. Entah la.. tapi Mak cakap sifat WN sejak dari kecik terutamanya bila merajuk atau tak dapat yang diinginkan adalah seperti perkataan ini.. - STONE-COLD.. suka membatukan diri (paling2 nangeh je la kat sudut mana2 lepas kena sebat ngan Hanger).. Cakap melayu.. cam SETONGKOL je kat situ.. ha ha ..

Ulasan kengkawan dari dolu2 hingga kini..

TIME TRAINING ROTU
dan ketika kena TAJI ngan Senior atau PTI atau Subby Regular kat WISMA KADET kat LUMUT (ACT) dodulu .. (biasalah kan nama pun training ROTU... bukannya Pengakap atau Peserta Kem Motivasi..) kengkawan Ladies (ala.. time tu 3 org je Ladies termasuk WN) cakap aku ni tersangat la COOL and COLD nyer..

Depa nyer skrip cam ni lebey krg..;
Kau ni tak de rasa nak marah ke bila diorang MAKI2 ngko
Aku jawab : Dengar je la.. kalo jawab pun ngko kena backfire kan?.. Diorang taji kita buat je la kan.. selagi tak de man-handling.. tapi kalo start man-handling report je la kat KPS..

(eh.. kasarnya bahasa.. tak pe.. memasukkan diri ke zaman remaja dolu2 jap)

Lagi satu.. Orang len dah nangeh2 kepenatan.. Guys pulak dah start jerit2 marah2 sepak terajang sebab kena TAJI macam2... Bole he ngko wat muka TOYER kan?!!

Aku jawab lagi : Wat pe nak nangeh.. dah itu yang kita pilih.. dah maklum pun sejak hari pertama kita 'report dan cap jari'.. ikut je la rentak diorang.. buat je la selagi termampu.. kalo dah pengsan sok.. memang tak mampu sungguh la tu...

Then kengkawan ckap.. TU YANG AKU MALEH BERCAKAP NGAN ORANG TAK DE PERASAAN NIH!!!.. 

TIME STUDY
Kengkawan jugak la yang cakap.. (Aku?..  mana la perasan!!)..

Orang lain berebut2 mendapatkan buku2 kat RED SPOT (Library la ni..) nak menyiapkan assignment dan proposal.. aku STEADY je pinjam dan fotostat buku2 tu kat kawan2 yg dh berjaya berebut buku2 berkenaan.... (time tu google ke wiki ke.. apa2 melalui internet ni tak popular lagik)

(hey smart la skit.. jgn la tamak sgt.. kita refer dua tiga page je utk satu buku.. Yang ngko pulun sengsorang sampai 10 -15 buku apa ke hal.. lepas tu aku bagi la kat kengkawan lain buku2 rujukan yg lain pulak kan?!!)

ORANG yang TAK KISAH SANGAT ... dgn keadaan sekeliling
Orang lain que panjang nak menggunakan printer di CC.. aku masih dok ketuk mesin taip OLYMPUS abah kat dalam bilik menyiapkan Assignment..

nak pinjam PC roommate pun tak koser.. sebab tak de duit lebih untuk bayar RM4 sejam kat CC tu dan bayar RM1/sehelai kertas untuk print kan Assignment tu..

Orang lain sibuk mintak mak bapak belikan Motor sebab penat kena daki bukit nak ke Dewan Kuliah (time tu bas Kampus tak de)..

Aku gagah kan jugak menapak dari Desa Kembara ke Pusat HEP kurang2x 3 kali seminggu (dalam hati.. Ngko lari keliling USM setiap petang Selasa larat.. nape berjalan je tak larat pulak.. lagi pun sedar diri.. Abah menanggung 2 anak yg belajar di IPTA serentak)....

TIME COUPLE

Diorang cakap.. aku tak cakap pun.. TAKDE PERASAAN IRI HATI ker?

Entah la ye.. ada gak perasaan cemburu ngan kengkawan.. tengok dan dengar diorang bercerita tentang aktiviti bersama pasangan memasing..

diorang cakap Aku ni.. kalo tak tanya maka kami tak tau la kisah CINTA aku.. ha ha..(Korang tak tau kisah aku dan PAKCHIK hot jugak kat base dan diketahui oleh sume INTAKE PAKCHIK he heh)

Camana la diorg nak tau.. Diorang bole je jalan2 ngan pasangan memasing kat Kampus time makan, lepas kelas, gi jenjalan hari cuti.. Aku?!!.. Time korang study.. Aku berjalan laa ke stadium hoki USM utk 'BERGAYUT' di Public Phone barang 10 -15 minit MEMADU KASIH .. seminggu 2 kali.. ;

Dan dapat gak la jumpa ngan PAKCHIK itu ketika ACT kat Lumut (.. kalo ada masa terluang la.. ACT ke 3 jer yang dapat jumpa hampir setiap hari.. sebab sama2 dok kat WISMA SAMUDERA) atau time PAKCHIK itu ke USM ketika beliau cuti.. tu je.. bila masa korang nak terserempak ngan kami kan?!!..

ALAM RUMAH TANGGA LAK..


Ramai bertanya.. Dok jauh2 ngan Hubby lelama tak de perasaan CEMBURU dan RINDU DENDAM ke? Tak nampak pun WN bergayut ngan hubby atau berbalas sms..

Hah!! come-on la.. Waktu kerja wat je la keje elok2.. time rehat.. rehat la ngan kengkawan.. sibuk ngan kerja 8 to 5 maka waktu berindu dendam hanya selepas pukul 5 hingga 7 pagi esoknya.. maka korang tak sempat la untuk nampak kekecamukan hatiku ini.. HATI DALAM SAPE TAU kan?!!

Ada lak soklan yang sangat sensitif berhubung isu ZURIAT.. 
Contoh.. Dah lama kawin tak de anak lagi.. tak berUSAHA ke??.. Seronok ke hidup berbulan madu dan berdua je lelama??..

Ini kalo maklum kat En HUBBY sah lekat kesan 5 jari kat MUKA

Maka WN jawab dengan SELAMBA nyer.. Syukur sangat.. kami dapat berbulan madu lelama.. KORANG ada?!! Nak tanya jugak ada tak korang rasa cam tak sedia sebab terpragnant awal2 kawin? (Statement kurang ajar kuar jugak akhirnya).. ..

Satu lagi statement dari ipar duai..

Allah tu MAHA ADIL.. dicarikan pasangan yang melengkapi.. Padan la dengan sangat ABG CHIK ni dengan ..

a) SUKA MEMBEBELNYA maka dapat WN yang BUAT PEKAK je walaupun dah berjela2 skrip jawapan kat dlm hati tanda tak setuju.. (ye la menjawab kan panjang lak hujahnye.. kang dah cool skit baru leh wat ulasan)

b) time dia HOT TEMPER maka WN akan BUAT DEK je seolah2 tak paham pun dia punya la HANGIN time tu

c) dengan sikap CLUMSY nye.. sib bek BINI jenis tak tau malu.. dapat jugak la COVER2 malu dengan muka ku yang SELAMBA dan CONFIDENT lebih..

d) dan PESSIMIST lagi.. tak pasal2 hubby down kalo ada orang "MENCOLEK ANGEK".. dan WN la  biasanya lebih berfikiran OPTIMIS..

WN dari kacamata org adalah COLD FISH dan kurang sikit sifat EMPATHY..

Ulasan WN : Sebenarnya maleh jer tunjuk baik... sendiri mau ingat la.. sendiri kenal diri sendiri

Ya Hanana

Kena tahu juger la sesikit