Pengikut

SYAIR

Buang pemisah kongsi nikmat

Isnin, 18 Julai 2011

TLDM : Armada nya

Tunggak utama kewujudan sesebuah angkatan laut adalah armadanya. Sebuah armada yang lengkap kepada sesebuah negara adalah armada yang mengandungi komposisi aset permukaan/bawah pemukaan yang mencukupi dengan kelengkapan persenjataan, ekuipmen dan keanggotaan yang bersemangat juang yang tinggi dan terlatih.

Apatah lagi dengan sokongan organik yang mampu memberi gambaran awal sesuatu ancaman seperti ;
  • Airborne Early Warning And Control (AEW&C),
  • Helikopter ASW, penderia yang berkesan dan operator yang tahu manfaatkan kebolehan diri dan sistem secara optimum.

TLDM telah membahagikan aset-aset armada kepada beberapa flotila iaitu :
    1. Flotila Serang,
    2. Flotila Rondaan,
    3. Flotila Bantuan dan
    4. Flotila Latihan.

Flotila Serang mengandungi:

- Skuadron ke 22 Korvet Kelas Kasturi - KD Kasturi (25) dan KD Lekir(26) : 
Krew 128

Dalam usia yang mencecah 27 tahun, KD KASTURI kini sedang menjalani program pemanjangan hayat perkhidmatan atau Service Life Extension Program (SLEP) untuk memberi penyesuaian baru dalam perkhidmatan dan akan dikuti oleh KD LEKIR selepas ini. Peningkatan dan pengupayaan kepada sistem dan komponen dijangka akan memberikan satu kuasa tempur yang selari dengan keperluan terkini.
- Skuadron ke 23 Frigat Kelas Lekiu - KD Jebat (29) dan KD Lekiu (30). Ditauliah 9 Oktober 1999 (Lekiu)/ 20 November 1999 (Jebat) : Krew 145
- Skuadron ke 24 Mini Korvet Kelas Laksamana- KD Laksamana Hang Nadim (134), KD Laksamana Tun Abdul Jamil (135), KD Laksamana Mohammad Amin (136), dan KD Laksamana Tan Pusmah(137).
Ditauliah Julai 1997(134/135), Julai 1999(136/137) : Krew 47

- Skuadron Kapal serang laju (FAC M-1) Kelas Perdana- KD Perdana (3501), KD Serang (3502), KD Ganas (3503) dan KD Ganyang (3504).
- Skuadron Kapal serang laju (FAC M-2) Kelas Handalan- KD Handalan (3511), KD Perkasa (3512), KD Pendekar (3513) dan KD Gempita(3513).
-Skuadron Kapal Selam (Scorpene) Kelas Perdana Menteri- KD Tunku Abdul Rahman dan KD Tun Abdul Razak : Krew 31

- Skuadron LCS.

Skuadron bayangan yang dijangka akan memulakan pembinaaan pada pertengahan 2012 ialah pembinaan 6 buah Littoral Combat Ship (LCS) yang dipersenjatai dengan lengkap akan dibina oleh syarikat tempatan iaitu Boustead Holdings Berhad yang menekankan kepada ciri-ciri halimunan(stealth).

Pemerhati-pemerhati pertahanan berpendapat dunia pertahanan maritim hari ini bertumpu kepada suatu rekaan yang sudah tentu bercirikan halimunan iaitu kombinasi rekabentuk aerodinamik yang tidak banyak menonjolkan struktur binaan yang bersudut tepat.

Sebahagian besar struktur dindingnya diperbuat daripada bahan komposit dari campuran kayu dan gentian kaca kerana bahan ini akan bertindak sebagai radar absorbent material (RAM) supaya tidak menghasilkan pantulan jitu oleh pancaran radar dari permukaan maupun udara.

Dengan ini akan memberi kelebihan taktikal yang menjadi elemen penting dalam sesuatu peperangan. Ciri-ciri lain yang agak terkini dari segi rekaannya ialah anjungan yang boleh memandang 360 darjah, menara bersepadu, serombong dan kedudukan persenjataan meriam skunder.

1 ulasan:

wahida berkata...

adik saya minat giler nak join TLDM...tapi tu lah takde rezeki....huhu...

Ya Hanana

Kena tahu juger la sesikit