Pengikut

SYAIR

Buang pemisah kongsi nikmat

Jumaat, 11 Januari 2013

Jointforce - J4

sumber dari sini

Apa tu?..

JOINTFORCE : Singkatan kepada Markas Angkatan Bersama (Markas AB).. tempat bertugas hubby sekarang sehingga 20 Januari 2013 sahaja.. dalam pada tu Hubby terlibat sebagai sekretariat eksesais spt CARAT, COBRA GOLD.. Selepas ini akan hubby ditugaskan di Bahagian Perolehan, MINDEF kalau tak silap..

Dan-dan tu jugak rasa nak catitkan sedikit sebanyak maklumat tempat hubby ditugaskan selama setahun,.. Yang benarnya.. lama juga tempoh hubby berada di dalam Markas AB secara on-off kalo dihitung-hitung..

sebab pada tahun2 berikut adalah seperti;

tahun 2005 : ditukarkan ke J3 dan beliau ditugaskan di dalam Misi Bantuan Kemanusiaan di Acheh (terkena time student2 Indo bakar Bendera Malaysia pulak tu ).. ada juga terlibat dengan eksesais PAHLAWAN, MALINDO..

tahun 2007 : beliau menghadiri Kursus Pemerhati PBB selama 3 bulan di PD

tahun 2008 : bertugas sebagai Pegawai Pemerhati PBB di Sudan (UNMIS)

PERANAN MARKAS ANGKATAN BERSAMA

Sebagai Operational Level Command yang bertanggungjawab merancang dan melaksana semua Operasi Bersama (Joint Operation), Operasi yang berkemungkinan menjadi bersama (Potentially Joint), Operasi Gabungan (Combined) dan Multinational seperti operasi keamanan di bawah piagam Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB)

FUNGSI  - TUGAS MARKAS ANGKATAN BERSAMA


  1. Sebagai sebuah Operational HQ bertanggungjawab memerintah, mengawal dan mengurus Assigned Forces bagi melaksankan operasi bersama/gabungan.
  2. Merancang dan melaksanakan Forces Integration Exercises untuk Assigned Forces bagi tujuan penyediaan pelaksanaan operasi bersama/gabungan.
  3. Mewujudkan 'situational awareness' untuk kepentingan operasi bersama/gabungan
  4. Menggubal dan mengemaskini doktrin dan Standing Operation Prosedure (SOP) peperangan bersama/gabungan
  5. Merancang dan melaksana semua eksesais bersama, eksesais dua hala dan pelbagai hala
  6. Mengatur gerak dan mentadbir semua anggota tentera yang melaksanakan tugas di bawah piagam PBB.
PERANAN BAHAGIAN/CAWANGAN J4 

Bertindak sebagai penasihat kepada Panglima Angkatan Bersama (PAB) dalam perkara-perkara berkaitan dengan bantuan logistik untuk operasi dan eksesais bersama/gabungan

Bahagian ini memerlukan tugasan perjawatan yang mengkoordinasi dengan Markas Logistik perkhidmata yang diketuai oleh Pegawai berpangkat Mejar Jeneral / Brigedier Jeneral atau setaraf. Keseimbangan pangkat sangat penting demi kelancaran tugas.


Bantuan logistik yang efisyen adalah merupakan tunggak kejayaan dalam sesuatu operasi dan eksesais yang dilaksanakan, oleh itu AKS J4 mestilah seorang yang berpengetahuan dan berpengalaman luas dalam bidang logistik.

Peperangan masa kini sering menampilkan sistem persenjataan yang canggih dan cara dukungan logistik yang mantap yang mana semua ini perlu diterajui oleh seorang pegawai kanan yang berkebolehan.

Dasar-dasar operasi dan eksesais bersama/gabungan yang sedia ada perlu diperkemaskan selari dengan pelan kontinjensi pertahanan diperingkat ATM yang melibatkan ketiga-tiga Perkhidmatan serta Agensi luar ATM yang diterajui oleh AKS J4.

Penglibatan ATM di dalam misi PBB dan bantuan bencana alam di luar negara memerlukan AKS J4 meneliti setiap aspek seperti peralatan, kelulusan pergerakan anggota samada melalui pesawat atau kapal ATM, keperluan dan pembelian peralatan untuk beroperasi dalam jangkamasa yang telah ditetapkan.

Operasi bersama sering kali memerlukan penambahan aset-aset dalam aspek pembangunan keupayaan. Justeru, AKS J4 selaku penasihat dan AJK Bertindak dapat memberi justifikasi ke atas perolehan aset-aset yang dibeli.


FUNGSI J4


  1. Merangka dan merancang bantuan logistik untuk operasi dan eksesais yang melibatkan penyediaan bantuan material dan peralatan serta pengangkutan dan pergerakan.
  2. Memantau dan menasihati dalam penyediaan pelan-pelan kontinjensi ATM termasuk rancangan kesiapsiagaan yang melibatkan perkara logistik.
  3. Memantau dan menasihati dalam merancang dan menyelaras pergerakan dan pengangkutan Darat, Laut dan Udara di dalam dan di luar negara untuk operasi dan eksesais bersama/gabungan.
  4. Menganggotai dalam Jawatankuasa-Jawatankuasa yang melibatkan perkara operasi dan eksesais bersama/gabungan.
(time2 eksesais ni, selalu la dengar hubby wat keje2 seperti di atas.. gelaran Leftenan Komander.. pada mata wifw mat navy ni adalah jawatan yang SERBA SALAH kedudukannya ;p.. ye la kat.. selalunya kena settlekan keje2 basic spt di jawatan Leftenan.. pada masa yang sama kena buat juga melaksanakan tugasan seperti di jawatan Komander.. sebab tu jawatannya dinamakan Leftenan Komander.. he heh)

Sekarang.. hubby sedang sibuk menyediakan Nota Serah Tugas sebelum ke tempat baru.. Moga ditempat baru ini.. beliau dapat menimba pengetahuan dan pengalaman sebagai Pegawai Tadbir yang mengendalikan proses kerja Perolehan.

Dalam erti kata lain.. bertugas macam Pegawai Tadbir di Jabatan / Agensi Awam.. cumanya masih pakai Uniform dan mengendalikan kontrak / tender utk perkhidmatan / alatan ATM.. dah dengar2 citer .. banyak dugaannya.. tapi pada WN.. pokok pangkalnya bagaimana soft skill kita mengendalikan manusia2 yang macam2 kerenah dan juga pandai-pandai la menjaga HATI sendiri dan HATI orang lain.. Moga2 hubby sentiasa tenang dan tabah menghadapi dugaan dan cabaran tugasan yang mendatang.. AMIN YA RABBAL 'ALAMIN..


Tiada ulasan:

Ya Hanana

Kena tahu juger la sesikit