Pengikut

SYAIR

Buang pemisah kongsi nikmat

Rabu, 3 Ogos 2011

TLDM : Frotila Latihan

Flotila Latihan mengandungi:

- Skuadron 21 Frigat KD Hang Tuah (76), KLD Tunas Samudera.

Nama KD HANG TUAH sebenarnya sudah diguna pakai kepada kapal ex-HMS LOCH INSH yang dilucutkan tauliah kerana usang yang juga lebih dikenali sebagai ‘Hang Tuah lama’ dalam kalangan orang-orang lama TLDM. KD HANG TUAH hari ini merupakan sebuah kapal bersaiz Frigat yang ditauliahkan semula ke dalam perkhidmatan TLDM pada tahun 1977 yang nama asalnya ialah HMS MERMAID.

KD HANG TUAH telah banyak mengalami perubahan terutamanya kepada penderia dan Meriam dan ianya masih dikekalkan di dalam perkhidmatan adalah kerana kapal ini mempunyai open deck fitting yang memenuhi kriteria seamanship atau Ilmu Kelautan seperti mana terkandung di dalam buku rujukan Admiralty Manual of Seamanship (BR 67).

Kapal ini juga mempunyai kabin khusus untuk memuatkan pelatih-pelatih pegawai yang akan mengikuti latihan Ocean Navigation Certificate. Flotila ini juga mempunyai kekangan ketara di dalam keperluan sebagai platform latihan dan skuadron bayangan juga bakal dibina oleh syarikat pembinaan tempatan tidak lama lagi dan dijangka akan mengambil kira keperluan-keperluan asas Ilmu Kelautan dan penempatan pelatih dari kedua-dua genetik.

Tiada ulasan:

Ya Hanana

Kena tahu juger la sesikit